Varför anpassad chiptuning?

Du förstår att en bil med 100 000 mil inte längre är detsamma som en bil med bara 5 000 mil på vägmätaren, det kommer alltid att finnas slitage och föroreningar på fordonet.

Bensinmotorer

I fordon med bensinmotor bör du särskilt tänka på slitage på tändstift, tändspolar, luftmassamätare, kolvringar, turbo, kamrem eller kamkedja och många andra komponenter. Kontaminering är vanligt på gasspjäll, insugs- och avgasventiler och lambdasensorer. Det är därför viktigt att underhållet utförs korrekt och enligt tidtabell innan en bil kan trimmas.

Särskilt slitna tändstift är en avgörande faktor i bensinmotorer, vilket gör att bilen inte längre presterar lika bra som tidigare. Föraren märker ofta inte så mycket eftersom detta slitage sker jämnt.

Dieselmotorer

När det gäller fordon med dieselmotor bör du särskilt tänka på slitage på luftmassamätare, insprutare och turbo samt nedsmutsning av EGR, insugningsröret, turbon, injektorerna och partikelfiltret (DPF). Ett smutsigt partikelfilter (DPF) i ett dieselfordon är ofta orsaken till funktionsfel som leder till prestandaförlust.

Optimal justering

På grund av detta slitage och föroreningar kommer motorn att prestera annorlunda än en motor som är så bra som ny. Som ett resultat räcker det inte längre med grundläggande trimning för att uppnå maximal prestandavinst och vi kommer att behöva justera detta via mjukvaran (custom chip tuning) för att justera motorn så optimalt som möjligt.

Fördelen med detta är att du får en nästan perfekt avstämd motor samtidigt som du behåller längsta möjliga livslängd. Nackdelen är att effekten ibland kan vara mindre än man först förväntade sig. För oss är det viktigare att bilen presterar så bra som möjligt och kör så smidigt som möjligt än att maximal effekt uppnås.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen